Skip to content

 Jak na codzień wspierać swoje dziecko w nauce języka angielskiego?

Będąc rodzicami, zależy nam na tym, aby wspierać proces edukacyjny naszych dzieci, rozwijać ich rożne umiejętności, w tym oczywiście i językowe.

Wiedząc o tym, jak w dzisiejszych czasach ważny jest język angielski (tu nie muszę nikogo przekonywać o tym) zapisujemy swoje dzieci na kursy języka angielskiego.  Na przykład, w British School Wawer takie kursy angielskiego dla dzieci odbywają się 2 razy po 60 min lub 2 razy po 90 min tygodniowo w zależności od wieku dzieci. Dodatkowo, dzieci kilka razy do roku uczestniczą w naszych eventach kulturowych albo półkoloniach językowych w celu zwiększenia kontaktu dzieci z językiem angielskim.

Ale jako mama 7-letniej Weroniki czynny i Lektor języka angielskiego muszę przyznać, ze jest to dosyć sporo, ale za mało, aby maksymalnie wykorzystać potencjał dziecka do przyswojenia języka w bardzo szybki sposób, w sposób, który my jako rodzice często oczekujemy.

Dlatego chciałabym zachęcić Was rodziców do wspierania swoich dzieci w nauce angielskiego w momencie, gdy z nimi przebywacie, tak aby maksymalnie przyśpieszyć przyswojenie angielskiego w sposób jak najbardziej naturalny dla dzieci. Poniżej przedstawiam kilka prostych i przetestowanych z moją córką i nadal praktykowanych przeze mnie sposobów na to.

Niektóre, ale nie wszystkie, z tych rozwiązań możliwe są do zastosowania tylko w sytuacji, gdy rodzic sam posługuje się językiem angielskim.

  1. Bajki po angielsku, pod warunkiem, ze regularnie. Tak wiem, bardzo banalny i prosty w zastosowaniu pomysł, ale ma tak duże znaczenie.  Jest to ćwiczenie pasywnego słuchania języka obcego, kiedy dziecko osłuchuje się z brzemieniem, wymową i intonacją języka angielskiego, które się zdecydowanie różnią od polskiego. Na przykład, często mówimy, ze nie rozumiemy Native Speakerów, bo mówią za szybko. Ale często nie chodzi o prędkość wypowiedzi (bo w języku ojczystym nie mówimy wolno, bo to nie jest naturalne), lecz o fakt, ze w języku angielskim występuje zjawisko ‘linking’, podczas którego łączymy wszystkie wyrazy w całość i największym problemem w zrozumieniu może być właśnie rozłączenie wyrazów na pojedyncze, aby nie brzmiały dla nas jako jeden długi wyraz. Ponadto, podczas pasywnego słuchania nie chodzi o rozumienie każdego pojedynczego słowa, a właśnie o wyćwiczenie bardzo przydatnej umiejętności odczytywania znaczenia z kontekstu. Co również jest ważne w wykorzystaniu bajek do nauki angielskiego jest to fakt, że jest to naturalne zainteresowanie dzieci i że one spędzają dużo czasu właśnie oglądając bajki. Wykorzystajmy ten czas i ich zamiłowanie do bajek. Moja córka oglądała po angielsku Peppa Pig (moja osobiście ulubiona bajka dla dzieci), Mickey Mouse i My Little Pony. Ale oczywiście to zależy od preferencji i zainteresowań i często, choć nie zawsze, od płci dziecka.
  2. Gry planszowe czy karciane po angielsku. Spróbujmy wprowadzić język angielski do naszych ulubionych gier planszowych, takich jak ‘5 sekund’, kalambury, ’Dixit’ czy ‘Kim jestem?’ albo innych. Niech używanie języka angielskiego będzie  zachęcającym warunkiem do zagrania w dana grę. Ale oczywiście pamietajmy o tym, aby tym samym nie zniechęcić dzieci do języka angielskiego albo do samych gier. Próbujmy przekonywać delikatnie, nie na sile. Poprzez grę dzieci na pewno będą chciały się pochwalić czego się nauczyły w szkole, szkole językowej bądź w przedszkolu. Ja często ze swoją córką gram w domu w Kalambury, 5 Sekund czy Kim jestem. Są to dosyć proste gry, za pomocą których można poćwiczyć często używane słowa, takie jak kolory, warzywa, owoce, jedzenie, zwierzęta, czynności; zadawanie pytań czy odpowiadanie na nie. Są to tematy, od których zaczyna się naukę języka angielskiego z dziećmi. Gry pomogą nam w powtórzeniu i lepszym przyswojeniu słownictwa. A wszyscy wiemy, jak ważne jest powtarzanie każdej nowej czynności, której się uczymy, aby dojść do perfekcji. Ponadto, bardzo ważnym elementem podczas grania będzie wypowiadanie słów lub zdań na glos, bo tylko tak oswajamy nasz mozg z wypowiadaniem nowych dla nas dźwięków pochodzących z języka obcego.
  3.  Czytanie po angielsku. Polecam przetestować książeczki i bajki angielskiego wydawnictwa Usborne, są po prostu świetne. Osobiście posiadam 3 zestawy- biblioteczki z klasycznymi bajkami o różnym poziomie zaawansowania, dla najmłodszych po trochę  starszych dzieci. Na tym podstawowym poziomie w każdej książce z kolekcji pojawia się tylko jedno zdanie na stronie napisane dużymi literami, co pozwala na rozpoczęcie z dziećmi nauki czytania po angielsku. W ten sposób dzieci zaczną się przyzwyczajać, że w języku angielskim wyrazy czytają się inaczej niż się piszą. Niedługo w British School Wawer zorganizujemy warsztaty z miłośniczką książeczek Usborne Anetą, która pokaże rodzicom swoje sposoby na czytanie dziecku bajek po angielsku, tak aby czytanie było efektywne. Proszę śledzić naszego facebookowego fanpage’a British School Warszawa Wawer, aby być na bieżąco z naszymi eventami.
  4.  Proste polecenia/prośby po angielsku. Każdego dnia kilkakrotnie wydajemy dzieciom prośby oraz polecenia związane z ich codzienną higieną, obowiązkami oraz bezpieczeństwem, na przykład ’Please wash your hands’, ‘Get undressed’, ‘Please get changed’, ’Please go and have a shower’, ‘Be careful!’, ’Be good to your brother’, ‘Please share your toys with your friends’.  Są to tak często wypowiadane przez rodziców wyrażenia, ze po zastąpieniu ich na język angielski, ułatwimy dzieciom przyswojenia ich w błyskawiczny sposób poprzez właśnie częste powtarzanie.
  5. W podróży po angielsku. Można powoli angażować dzieci do załatwienia  drobnych spraw po angielsku podczas podróży zagranicznych, takich jak zamowienie jedzenia czy napoju, odebranie prowiantu z recepcji, poddanie numeru pokoju, itd. Spowoduje to bardzo pozytywną reakcję i satysfakcję u dziecka oraz zobrazuje przydatność języka angielskiego w realnym życiu. Taką reakcje zaobserwowałam u swojej córki na naszym rodzinnym wyjezdzie w Hiszpanii, kiedy została ona oddelegowana do załatwienia prostych spraw w hotelu czy restauracji. Ale proszę pamiętać, ze jest to moja propozycja dla nieco starszych i może bardziej odważnych dzieci. Ważne jest, aby rodzic był przy dziecku w takich sytuacjach, gdyby podczas trudniejszych pytań czy spraw, dziecko się nie poczuło zdezorientowane i zniechęcone. Ale oczywiście na spokojnie z tą aktywizacją. Jeśli dziecko nie jest jeszcze gotowe, należy na ten stan gotowości poczekać. Gdyż u dziecka musi minąć tzw Silent Period, aby było ono gotowe na własne dobrowolne wypowiedzi.

Jak widzicie sami są to bardzo proste metody możliwe do wprowadzenia w życie od dziś. Tylko jak każde metoda, aby była skuteczna wymaga od nas rodziców dużego zaangażowania, samodyscypliny i systematyczności. Jako rodzice wprowadźmy język angielski do naszej codzienności, tym samym pokażemy naszym dzieciom jego rzeczywistą przydatność, aby angielski przestał być przymusowym przedmiotem w szkole. Poprzez oglądanie i czytanie ulubionych bajek czy granie w ulubiony zestaw gier pokażemy dzieciom, że angielski to również dobra zabawa. Ponadto, te metody wydłużą czas wyeksponowania dziecka na kontakt z językiem angielskim. No to cóż do dzieła!

by Natalia Soszyńska