Skip to content

Angielski od najmłodszych lat? Jeśli tak, to jak? 

5 sposobów na to jak skutecznie wprowadzamy angielski u małych dzieci w BSW.

Często spotykając Was, naszych przyszłych słuchaczy na lokalnych piknikach, festynach, koncertach w Wawrze, słyszymy pytanie, w jakim wieku zacząć naukę języka angielskiego u małych dzieci i jak to zrobić. W dzisiejszym wpisie odpowiemy na pytanie, kiedy zacząć naukę angielskiego, dlaczego warto oraz jak wprowadzamy angielski do życia codziennego dzieci.

Odpowiedz na pytanie, kiedy zacząć naukę języka angielskiego u dzieci,  jest dość prosta. Warto to zrobić jak najwcześniej.

Dzieci do 6 roku życia posiadają bardzo plastyczny umysł, który pozwala im na przyswojenie wiedzy w bardzo szybki i naturalny sposób oraz pozwala im mówić w języku angielskim zupełnie bez obcego akcentu. Z tego właśnie powodu w British School Wawer posiadamy specjalnie opracowany program Kids Club i uczymy dzieci już  od 3 roku życia. Małe dzieci uwielbiają się uczyć, poznawać i odkrywać świat. Warto ten moment wykorzystać i wprowadzić język angielski zanim nastąpi okres buntu. Do 6 roku życia dziecko uczy się języka obcego tak samo jak języka natywnego, czyli poprzez codzienne czynności oraz naturalne funkcjonowanie dziecka związane z zabawa, grami oraz poznawaniem świata.

#1 Zagraj, pobaw się ze mną. Proszę! 

My w Britishu pamiętamy o tym jak dzieci uwielbiają grać i się bawić. Gry mają  magiczną  moc zainteresowania i zmotywowania dziecka, a zarazem uczą współpracy, współzawodnictwa, uczą zarówno wygrywać jak i przegrywać. W British School Wawer posiadamy opracowany zestaw gier do wykorzystania na zajęciach językowych.

Gra różni się od zwykłej zabawy tym, ze w grze jest wyznaczony cel, który trzeba osiągnąć, aby zdobyć punkty albo wygraną . Poprzez zabawę z kolei przemycamy różne scenki sytuacyjne z życia wzięte.

Drogi rodzicu, nie mów proszę, ze dziecko się tylko bawi i gra na angielskim, a niczego się nie uczy. Gdyż tak właśnie Twoje dziecko się uczy angielskiego, poprzez gry i zabawy.

#2 Mogę zobaczyć? Zaśpiewasz mi piosenkę? Mogę dotknąć? Mogę spróbować?

Na pewno każdy rodzic słyszy te pytania bardzo często. Dlaczego właśnie te? Dlatego, ze dzieci uczą się i poznają świat polisensorycznie, tj. za pomocą wszystkich zmysłów. Z tego powodu na zajęciach z angielskiego w British School Wawer używamy pomocy wizualnych w postaci flashcards i obrazków; słuchamy nagrań, historyjek, śpiewamy piosenki; włączamy zabawy ruchowe poprzez szukanie skarbów, zadania manualne poprzez prace plastyczne, magiczne sznurki; uczymy się poprzez dotyk zgadując przedmioty i uczymy się o smakach próbując jedzenia. Odtwarzamy dokładnie taki sam proces, jaki dzieci przechodzą ucząc się języka ojczystego.

Drogi rodzicu, nie mów proszę, ze dziecko tylko śpiewa piosenki na angielskim, a niczego się nie uczy. Gdyż tak właśnie Twoje dziecko się uczy miedzy innymi poprzez słuchanie i śpiewanie piosenek.

#3 Poczytaj mi proszę 

Dzieci w młodszym wieku bardzo chętnie się uczą z książeczek, gdzie mogą coś wskazać, pokolorować, przykleić lub zaznaczyć. Na naszych zajęciach korzystamy z książek znanych i renomowanych wydawnictw Oxford i Macmillan. Raz w miesiącu  każda grupa ma Reading Time, kiedy nasza wspaniała Lektorka Swieta wspólnie z dziećmi wybiera i czyta książeczki z naszej bogatej biblioteczki wydawnictwa Usborne. Książki tego wydawnictwa są skierowane na rynek angielski, dlatego nie ma tam żadnego polskiego słowa.

Drogi rodzicu, proszę nie mów, ze dziecko nic nie rozumie z angielskich książek, gdyż tak właśnie dzieci się uczą również polskiego poznając i odkrywając nowe słowa, nie od razu wszystko rozumieją.

# 4 W grupie siła 

My w British School Wawer mocno wierzymy w to, że  dzieci zdecydowanie szybciej przyswajają wiedzę w grupie rówieśników, gdyż uczą się od siebie nawzajem. W grupie nawiązują się relacje, w grupie uczymy się radzić sobie ze wstydem, uczymy się szacunku i tolerancji w stosunku do innych. Te wszystkie społeczne i kulturowe umiejętności są mocne wplecione w naukę języka angielskiego jako języka międzynarodowego.

Drogi rodzicu, w wieku dziecięcym na pewno nie polecamy lekcji indywidualnych, gdyż uważamy, że  zajęcia indywidualne są bardziej wskazane dla osób dorosłych o sprecyzowanych potrzebach językowych.

# 5 Angielski jest wszędzie 

Ta myśl prześwieca nam cały czas przy tworzeniu kursów Kids Club, eventów kulturowych  Halloween, Christmas, Easter oraz naszych językowych półkolonii, pt ‘English&Swim’, ‘English&Skate’, ‘English&Joy’, ‘English&Rollerblade’ ‘English&Tennis’ oraz innych.

Jesteśmy przekonani, że  nauka języka nie może się ograniczać do lekcji raz lub dwa razy w tygodniu. Językiem trzeba się otaczać. Dlatego tak ważne jest, aby dzieci miały kontakt z językiem tak często jak jest to możliwe poprzez imersje językowa, czyli zanurzenie w języku. Kierując się tym przesłaniem, organizujemy eventy kulturowe dla naszych najmłodszych słuchaczy, aby mogły one również obcować z kultura anglosaska, która jest nieodzownym elementem nauki języka angielskiego.

Ponadto, organizujemy półkolonie językowe, aby dzieci pozostawały w stałym kontakcie z językiem pomimo ferii lub wakacji. W nauce języka angielskiego nie ma przerwy. Podczas naszych półkolonii dzieci obcują z językiem angielskim przez 10 godzin dziennie od 7:30 do 17:30. Lektorzy rozmawiają z dziećmi po angielsku podczas zabaw i gier językowych, podczas lekcji angielskiego, w trakcie zajęć sportowych i rekreacyjnych, podczas posiłków, kiedy sprzątamy po sobie, kiedy idziemy na spacer, na placu zabaw oraz relaksu w naszym szkolnym ogrodzie.

A nad tymi wszystkimi zasadami czuwają nasi Lektorzy, świetnie przygotowani do pracy z dziećmi i uwielbiający prace z nimi.

Drogi rodzicu, mamy już ostatnia prośbę do Ciebie na koniec, pamiętaj proszę o tak zwanym Silent Period występującym u dzieci podczas nauki języka obcego. Silent Period jest to okres czasu, kiedy dziecko chłonie wiedzę oraz osłuchuje się z językiem angielskim, którym jest otoczone, ale nie jest jeszcze gotowe na własne wypowiedzi w tym języku. Jest to bardzo ważny moment w rozwoju językowym dziecka, i w tym okresie nie możemy wyciągać pochopnych wniosków, że nasze dziecko niczego się nie nauczyło. Wiemy przecież, że dzieci potrafią nas zaskoczyć. Kiedy minie Silent period – przemówią w języku angielskim ku Waszemu zaskoczeniu.

Pamiętając o tym, nie wrzucajmy dziecka w sytuacje, gdzie w młodym wieku musi coś zamówić w restauracji, porozmawiać z lekarzem lub zrobić zakupy. Jako rodzice robimy to za dzieci w języku ojczystym, wiec nie oczekujmy tego, aby dzieci nagle zaczęły to robić w języku obcym.

Jeśli jako Rodzic mówisz w języku angielskim, wykorzystaj zaproponowane przez nas sposoby i wprowadź elementy języka angielskiego do życia codziennego. Na rynku jest dużo gier planszowych, książeczek z płytami w języku angielskim. W następnym wpisie zaproponujemy nasze domowe rozwiązania na naukę języka angielskiego. To zdecydowanie zwiększy czas, w którym dziecko ma kontakt z językiem angielskim, gdyż siła w grupie i angielski jest wszędzie. 🙂

Natalia Soszyńska